לא רק טלויזיה: הרגלי הצפייה בעתיד

theword   17 בפברואר 2014   סגור לתגובות על לא רק טלויזיה: הרגלי הצפייה בעתיד


מרגע שהטלוויזיה החלה לחדור לבתים הפרטיים, אי שם באמצע המאה הקודמת, היא שינתה את החיים של כל מי שנחשף אליה. יד ביד עם תהליך זה, אנו עדים להתפתחות אדירה של הטכנולוגיה עליה מבוססת הטלוויזיה. הדבר משפיע על האופן שבו אנו צופים בטלוויזיה, ואפילו מתנהגים בעולם החיצוני. מהן התחזיות לגבי עולם הטלוויזיה של העתיד?

מעבר לתוכן מוקלט

למגמה הראשונה אנחנו כבר עדים: השינוי המהותי של לוח השידורים , והיכולת לצפות בתכנים המשודרים בו בכל רגע למעשה. אם בעבר ההתבססות הייתה על לוחות שנקבעו על ידי הגופים המשדרים, כיום – בעיקר באמצעות שירותי ה-V.O.D למיניהם –  אדם יכול להחליט מה בדיוק לראות ומתי, ואפילו לעצור את הצפייה במהלכה, לדלג על קטעים מסוימים בה וכן הלאה.

הממירים המקליטים, גם הם נכנסו לסערה בעולם שלנו בעת האחרונה, משנים את הרגלי הצפייה במידה רבה. הם כוללים נפח אחסון רב, באמצעותו ניתן להקליט שעות של תכני טלוויזיה מכל סוג, ולראות אותם במועד שמוצאים לנכון. הצופה יכול להגדיר מועדים קבועים להקלטה, להתמקד בתכנית קבועה וכן הלאה.

צפייה כפעילות חברתית

לפני מספר שנים, החלו הרשתות החברתיות להשתלט על עולמנו. אם שואלים מומחי תקשורת רבים בכל רחבי העולם, אחד הכיוונים אליהם הולכת הטלוויזיה הוא זה החברתי. טקס ההשבעה של ברק אובאמה לנשיאות ארצות הברית ב-2009 נחשב לפורץ דרך, מהבחינה הזו. הסיבה לכך היא  שרשת CNN, ששידרה את הטקס באינטרנט, חתמה על שיתוף פעולה עם הפייסבוק, במסגרתו יכלו הצופים לעדכן את הסטטוס שלהם בפייסבוק, בזמן השידור, באמצעות אפליקציה.

זהו אחד הכיוונים המרתקים אליהם סביר שהטלוויזיה הולכת: חזון של מסך טלוויזיה ובו חלון צ'ט בו ניתן לשוחח עם חברים או צופים אחרים על התכנים אינו מדע בדיוני, וההערכות הן שנראה זאת תוך פרק זמן קצר במיוחד. ובכלל, אין צל של ספק שבעידן ה-Multitasking הנוכחי, הגבולות בין צפייה בטלוויזיה לגלישה באינטרנט רק יטושטשו. ניתן לראות את זה, כבר היום, בטלוויזיות חכמות.

שימוש בטכנולוגיות חדשות

אין ספק שבעת הנוכחית האדם הפך להיות פעיל הרבה יותר בכל הנוגע למוצרי התרבות שהוא צורך. באינטרנט, העידן הנוכחי הוא WEB 2.0, שמטשטש את הגבול בין צרכני ליצרני תוכן, ומאפשר לכל אחד לפתוח בלוג, להעלות סרטון וידאו וכן הלאה. גם בטלוויזיה, בעידן תכניות הריאליטי, הצופה הממוצע התרגל להשפיע על התכנים.

ניתן לראות את זה כבר היום: הצופה חורץ גורלות של דמויות בתכניות הריאליטי, אחרי השידור ("האח הגדול") או אפילו במהלכן ("הכוכב הבא"). בשעשועונים, הוא יכול להתחרות בזמן אמת, ולענות על השאלות שמופנות למשתתפים ("אל תפיל את המיליון"). השימוש הזה באפליקציות כדי להשלים את חווית הצפייה הוא משמעותי בכל קנה מידה, וסביר שרק יתגבר בשנים הקרובות.

התבססות על המחשב

פיתוח טכנולוגי נוסף, שצפוי שיהפוך למרכזי עוד יותר בעתיד, הוא מזרימי המדיה ("סטרימרים"). אלו הם קופסאות קטנות, המתחברות לרשת האינטרנט ומעבירות באמצעותה תכנים מהמחשבים בבית למסך הטלוויזיה. דבר זה מגדיל גם הוא את המבחר עבור הצופה הממוצע, שיכול בכך לראות למעשה כל תוכן בו הוא מעוניין.